Svar på kommentar...

Anonym om Svar på kommentar:
Sarah, din blogg är mycket fin och välskriven. Er dotter Alice är jättesöt!

Ang din genus åsikt här på bloggen så finns det många invändningar mot dina ogenomtänkta argument om detta. Det jag mest funderar över är när du skriver att personlighet ändå utvecklas senare i livet. Men det du gör när doppar Alice i rosa färg varenda dag, dessutom skall du färgbomba hennes rum med rosa saker. Är att styra den, tom hämma den. Som förälder har du ett enormt infyande på ditt barns utveckling redan från mycket tidig ålder.

När hon växer upp i sitt barn rum senare i livet, tittar sig omkring, det enda hon ser är: Du är en tjej, du skall klä dig som en tjej, leka som en tjej osv. Brodern får en brandbil och dottern en rosa liten och docka med en kam. Detta får mig att må illa. när jag tänker att året 2011!

Varför kan du inte låta dina barn välja när de kan istället, är det verkligen så viktigt för DIG att hon skall bli så flick aktig som möjligt?




Sarah svarar: Hur ska jag göra med barnrummen medans dom är så små att dom inte kan välja vad dom själva vill ha? Det skulle jag gärna vilja ha svar på.

Och mina argument är absolut inte ogenomtänkta bara för att dom inte stämmer överenns med dina åsikter. Visst finns det många som inte tycker som jag och det RESPEKTERAR jag men det finns även dom som tycker som jag och snälla RESPEKTERA det.

Jag kan säga att jag hade gärna "doppat" hela vårat hem i rosa och vitt och det är ganska mkt sånt här hemma och varför? Jo för att jag tycker det är fina färger som jag trivs med. Och även om jag gillar rosa och lekte med dockor när jag var liten så är jag teknikintresserad, gillar att snickra och bygga saker, klär mig inte bara i klänningar. Jag har stått på linan på SAAB och byggt bilar.

Ska man tro dina argument så skulle jag ju eftersom jag haft väldigt tjejiga kläder och lekt "tjej"lekar när jag var liten enbart gå runt i klänningar, stå vid spisen och laga mat hela dagarna och barfa vara allmänt snäll och försynt.......

Sen kan jag säga att Alice kommer nog få leka massor med bilar med sin bror när hon växer upp eftersom han är besatt av bilar (något som jag säkert har uppfostrat honom till att tycka om). Nä han har fått alla möjliga valmöjligheter men det var just bilar som facinerade honom, eller egentligen allt med hjul. Men jag måste väll ta bort alla hans bilar och ge honom dockor istället så han inte växer upp till världens mangris. Kan ju tillägga att han har en docka och en massa gosedjur och djur m.m och han kunde inte bry sig mindre.

Nu tror jag att jag mer än nog uttryckt mina åsikter i frågan i alla fall och det börjar bli tröttsammt att älta samma saker hela tiden. Så till er där ute, ni får supergärna kommentera i min blogg men respektera gärna att jag kanske inte delar era åsikter och förstå att jag tänker ge mina barn det bästa här i livet och samma möjligheter.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men alltså, du missförstår nog lite. Det är ju du som säger att du gillar rosa så mycket, och att det är därför Alice ska få rosa saker, hade det verkligen varit så, så hade du väl klätt Philip i rosa med? Nu gillar du rosa, OCH har en liten tjej, och tycker då det är okej. Det är DET som är det bakvända i dina argument.

2011-02-26 @ 21:19:42
Postat av: Härligt med rosa!

Rosa är ju en helt underbar färg! Jag klär min dotter i allt möjligt, inkl. rosa. Jag är så trött på tjatet nu för tiden att barnen ska vara BARN och inte få vara rosa eller blåa. För guds skull, barn har överlevt det genom alla tider, det gör de säkert framöver också.



Jag älsar rosa och dottern också, hallelulja!

2011-02-26 @ 23:13:47
Postat av: Tvillingmamman

Jag är mamma till tvillingar. En flicka och en pojke. När de var små hade de samma rum, vilket innebar att de delade alla leksaker och att rummet varken var rosa eller blått. Dessutom delade de mycket kläder eftersom barn smutsar ner sig och de ändå hade samma strl. MEN när barnen var ute på tomten och pappa kom hem så gjorde sonen ljud som "Brum brum" och dottern hoppade och skrek "pappa, pappa." Jag förstår mig verkligen inte på det här med att vi ska vara så lika. Vi ÄR olika. Vi ÄR män och kvinnor. Det ÄR inte samma. Jag förstår verkligen inte hetsen runt detta. Många flickor är rosa när de är små men inte fan bär alla vuxna kvinnor rosa och lila, och inte fan har alla män bara blått på sig. Det är sånt totalt skitsnack! Låt folk klä sina barn som de vill. Ingen ska komma och säga till någon annan hur det borde klä sina barn eller vad de borde ge barnen för leksaker. Det är väl för fasen upp till var och en?! Det där med färg på barnens saker är det töntigaste jag vet. Det är en färg, inte något livsval man gör åt barnen. Värre är väl när folk försöker pracka på barnen sina drömmar? Men en färg....snälla kom över det! Det är bara en färg. Som tidigare kommentator skrev: Vi har överlevt hittills.

2011-02-28 @ 22:52:32
Postat av: Sundberg.

Heja rosa!

2011-03-01 @ 11:10:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!