Philip VS Bebis

Har lite tråkigt så jag tänkte skriva lite om likheter/olikheter mellan den här graviditeten och den med Philip.

Foglossning: Den började mycket tidigare den här gången men den var faktiskt värre med Philip. Nu kan jag oftast ändå ta mig runt någorlunda och jag kan gå promenader och så, med Philip kunde jag bli helt handikappad om jag rörde mig lite för mkt. Promenera kunde jag i princip knappt göra.

Huvudvärk:
Med Philip hade jag väldigt mkt huvudvärk i början och fick även riktiga migränattacker så jag spydde och var helt utslagen. Den här gången har jag nog nästan haft mindre huvudvärk än vad jag normalt sett har.

Illamående: Med Philip mådde jag väll lite illa men det var bara en gång jag behövde spy. Den här gången har varit ungefär samma. Illamåendet har gått att hålla i schakt genom att äta regelbundet i början.

Bebisrörelser:
Philip kände jag redan i v.16-17 ungefär och Joakim kännde väll sparkar för första gången i v.23 eller nått. Nu kännde jag inte rörelser fören i v.20 nånting och Joakim kännde inte fören v.27 tror jag. Sen är den här bebisen MYCKET lugnare i magen än Philip och då var ändå Philip ganska lugn tyckte jag.

Hjärtljud: Philip hade ganska höga hjärtljud hela tiden, riktiga tjejljud enligt myten. Denna bebis har hitills haft lägre hjärtljud alltså riktiga killljud enligt myten.

Viktuppgång: Det har legat på ungefär samma hitills faktiskt. Något kg mer denna gången.

Sammlat vatten: Med Philip samlade jag på mig MASSOR med vatten, jag var svullen som jag vet inte vad, kunde inte få ner fötterna i några andra skor än ett par foppatofflor som var nån strl större än vad jag annars har. Och det var trångt det också. Sen var det ju mitt i sommaren jag var höggravid då också. Nu har jag en hel del vatten i kroppen också och är svullen och svullnar ibland upp mer ibland mindre men det är inte riktigt så illa som med Philip.

Sug: Med Philip var jag väldigt sugen på mjölk i första hand. Men annars var jag sugen på mycket frukt och allmänt fräscha maträtter. Jordgubbar åt jag som en besatt när den säsongen kom. Nu har jag mer vart sugen på onyttigheter, skräpmat, wienerbröd, coca cola. Sen är jag fortfarande sugen på mjölk men inte så mkt mer än jag annars dricker, inte alls som med Philip.

Avsmak för: Med Philip fick jag väldigt avsmak för chilinötter (som jag annars gillat). Kunde inte ens stå ut med lukten av dom. Det höll faktiskt i sig även efteråt fast inte lika extremt. Sen så är det den vanliga avsmaken för ciggaretter och hur det luktar, bläää säger jag bara. Även snus luktar hemskt illa fast det tycker jag väll annars också. Men det är ungefär det jag kommer ihåg. Nu är det återigen chilinötter, det är så vidrigt. Kan inte med smaken, lukten eller ens ljudet av dom. Och självklart så ensvisas Joakim med att äta det gämt ungefär. Sen kan jag inte med chips heller, det luktar också jätte äckligt och ljudet av dom är hemskt. Är inte så värst sugen på godis och sånt över huvud taget faktiskt.

Allmänt:
Med Philip var jag riktigt sjuk ett par perioder och låg inne på sjukhus sammanlagt 3 veckor ungefär. Det var lite jobbigt kan jag lova. Fördelen var väll att vi fick göra lite mer ultraljud och ctg kurvor och sånt för att se så Philip mådde bra i magen hela tiden, och det gjorde han. Nu har jag mått väldigt mkt bättre hela tiden, har även varit piggare. Har helt enkelt bara mått bättre denna gång (ta i trä). Sen är det ju självklart jobbigt att ha en liten Philip att ta hand om den här gången gämfört med förra. Man kan inte gå och lägga sig när man vill om man är trött, har ont eller är sliten. Men det kan också vara en fördel för man får vara mer igång hela tiden vilket kanske gör att man i slutändan blir piggare faktiskt.

Sova:
Sovningen är ungefär lika, sover ganska lätt och inte alltför bra, blir trött tidigt på kvällarna och vaknar tidigare på morgonen, mer så nu än med Philip. Fast den här gången måste jag inte upp och kissa på natten, i princip aldrig och med Philip var det ett himla springande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!