Då var det avklarat...

Ja jag var ju och gjorde provet idag på frisörskolan. Kändes väll rätt ok ändå även om jag var supernervös innan. Men det första jag fick göra var att fylla i ett frågeformulär. Först var det frågor där man skulle skriva svaren själv, och frågorna var bl.a.... "Varför vill du bli frisör?", "Är du stresstålig?", "Är du bra på att sammarbeta?", "Hur ser din familjesituation ut?" m.m.

Sen var det en del som var ett personlighetstest och då var det frågor med olika alternativ så skulle man välja det alternativet som passade bäst in på en själv. En fråga var t.ex "När du träffar en ny person hur bedömmer du denne då? A/ Med hjärtat B/ Med hjärnan" Ja sånna frågor va det....

Sen rättade tjejen som höll i provet mitt personlighetstest och jag fick mest på sammarbetsvilja och entusiasm. Vilket hon sa var mycket bra för just frisöryrket.

Så var det dags för det praktiska provet. Det bestod av tre delar, klippning, rulla permanentspole och färga. Först visade tjejen tyst och så fick man testa själv sen visade hon en gång till men förklarade hur man skulle göra och så fick man göra en gång till själv. Så var det på alla tre delarna.

På klippningen så klippte man inte på riktigt utan låtsasklippte i luften. Dom ville mest se hur man hanterade kammen och saxen och tog till sig direktiv.

Rulla permanentspole har jag aldrig gjort förut men det gick ganska bra ändå. Och färgningen skulle man pensla på lite balsam med pensel och färga en "utväxt". Där var det viktigast med gämna benor och att ta lagom mycket hår i taget.

Men det gick rätt ok med det praktiska. Och hon tyckte att jag var väldigt bra på att ta in det hon sa. Sen var jag ju lite nrvös så man var ju lite skakig på handen..haha.

Sen berättade hon lite om kursen och visade böckerna dom hade som kurslitteratur. Och sen gick vi runt i lokalerna och kollade lite. Det var en klass som höll på för fullt med att klippa dockor i salongrummet. Såg skitskoj ut.....

Men jag kommer inte få reda på hur det gått fören troligen i slutet av november så det kommer bli låååång väntan. Men det är ju bara att hålla tummarna nu i några veckor och inte släppa dom så får vi se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!