Ludvig Andersson

Ja den 28/12 föddes Ludvig Joakim Mats Andersson klockan 09:08 och 8 dagar innan beräknat datum. Han vägde 4116g och var 51cm.


Den 27:e var jag inne på spec mödravården på kontroll för min havandeskapsförgiftning. Läkaren kände efter om hon kunde göra en hinnsvepning men det gick inte för det va helt omoget. Jag va sur och frustrerad över detta. Va ganska less på att va gravid nu.

På morgonen den 28/12 ca halv 7 kanske så vaknade jag av en värk. Jag låg kvar lite i sängen och det kom en till värk. Gick upp på toa och då kom det en hel del slempropp. Gick in i sovrummet och satte mig på sängkanten. Det kom två värkar medan jag satt där och jag förstod nog att det var på gång. Väckte Joakim och bad honom ringa barnvakt så ringde jag förlossningen undertiden. Och vi var välkomna in.

Kom in till förlossningen ca kl 7. Och fick först komma in i ett undersökningsrum och vänta för vi kom mitt i skiftbyte. Jag hade ganska täta värkar men ändå hanterbara. Men började bli lite nervöst att bara sitta där och vänta. Efter en kvart-20 min kom barnmorskan in och tyckte väll att vi lika gärna kunde gå in på förlossningsrummet. Jag fick lustgas och blev undersökt. Öppen 5 cm men huvudet på bebis låg långt upp.

Så där va vi ett tag. Jag andades lustgas genom värkarna och i pauserna var jag vid ganska gott mod. Än gjorde det inte såååå ont.




Erbjöd till och med Joakim lite lustgas. Han har tjötat så om att han vill testa men det dög tydligen inte.

Efter ett tag började värkarna bli jobbigare och jobbigare. Barnmorskan fick skruva upp lustgasen lite och undersökte mig igen. Hade inte hänt så värst mkt. Öppen ett par cm till men huvudet stod fortfarande högt upp.

Så gick det lite mer tid, min tidsuppfattning är sådär i det läget. Värkarna va jobbiga och kom rätt tätt. Jag tyckte att det började trycka på mer neråt. Barnmorskan undersökte igen hur läget var. Och det var ungefär samma. Men så gick vattnet och efter det tog det då inte lång tid innan han va ute. Här är det väldigt suddigt för mig. Sög ganska bra på lustgasen. Den är bäst! 

Och så föddes då Ludvig 09:08. Dock var han helt tyst när han kom ut och reagerade inte när barnmorskan försökte massera igång honom. Han var väldigt medtagen av att det gick så fort på slutet. Så barnmorskan klippte navelsträngen och sprang iväg med honom. Jag var lite för groggy för att bli riktigt orolig. Värst för Joakim. Men efter en liten stund kom barnmorskan tillbaks och berättade att allt va bra men att han andades lite syrgas och så hämtade hon med sig Joakim.

Själv fick jag bli sydd och sånt trevligt undertiden. Och så kom Joakim tillbaks med det lilla luddet i famnen. Så äntligen fick jag hålla honom.

Ja det va själva förlossningen. Sen blev det lite krångel efteråt med att Ludvig hade alldeles för lågt blodsocker så han fick ligga på neo och matas varannan timme och fick glukosdropp i två dygn. Själv var jag rätt snurrig och hade tydligen 70 i hb och fick två påsar blod.






Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Sarah! Grattis till erat lilla underverk!
Låter som en bra och snabb förlossning.
Njut av er lilla Ludvig och ha det så bra!
Hälsningar Villes (ds) mamma Ulrika.

Svar: Tack så mkt :) ja det va en bra förlossning.
Sarah

2014-01-10 @ 18:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!