Genus

Tänkte skriva lite om hur jag tänker inom hela den här genusdebatten som är överallt just nu. Jag tycker att man ska behandla killar och tjejer så lika som möjligt, det vill säga dom ska få samma förutsättningar i livet och kunna välja själva vad dom vill göra och inte styras utifrån vilket kön dom är.

MEN jag tycker inte det sitter i kläderna eller vilken inredning man har i sitt rum. En tjej ska kunna ha en rosa klänning och en kille ska kunna ha en t-shirt med en bil på, det är bara kläder. Och så länge mina barn är små så kommer jag välja vad dom ska ha på sig och då blir det sånna kläder som jag tycker är snygga. Sen när dom är äldre så får dom ju lite mer att säga till om och vill Philip ha en rosa tröja eller vad som helst så kan han väll få det men jag skulle nog inte köpt det självmant.

Jag tror inte man kan styra en peronlighet utan den utvecklar sig ändå. Även om jag klär Alice i små söta rosa klänningar m.m så kanske hon växer upp och aldrig vill ha en klänning på sig mer just för att det är den HON är.

Sen tycker jag även att man ska komma ihåg att hur mkt man än vill att tjejer och killar ska vara såååå lika så finns det många olikheter som bara inte går att komma ifrån, vi ÄR olika. Men man ska få samma möjligheter och val i livet ändå. Vill Philip rida och Alice spela fotboll går det hur bra som helst och även tvärtom.

Idag känns det som att många föräldrar (speciellt pojkföräldrar) har sån hysteri att dom inte ska ha nått killigt alls. Dom ska minnsann inte leka med bilar utan det ska lekas med dockor, dom ska nästan enbart ha "tjejfärger" på kläderna m.m m.m Går det inte lite för långt då? Då är det ju nästan som att man berättar att det är fel att vara "killig".

Nä låt barnen vara och låt dom ha friheten att själva komma på vilka dom är och vill leka med/klä sig i så blir det nog bäst tror jag.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Men om man bara låter barnen vara så ramlar de in de rådande könsmönstren. Barnen är inte fria. De blir fria om vuxna runt om kring dem vidgar deras vyer! Låter man barnen bara ta efter normen kommer de inte att ha frihet att utvecklas till dem de är utan bli "typisk" killiga/tjejiga för att det är det som förväntas av dem.

2011-02-25 @ 22:27:48
Postat av: Johanna W

Ja jag tycker du har helt rätt. Alla har rätt att klä sina barn hur dom vill. Det är aldrig någon som klagar på att vissa sätter religiösa, hårda kläd-attribut på sina barn med tex slöja, judiska, kristna, katolska traditioner osv. Det FÅR man inte tycka är fel, men det är ok att klanka ner på föräldrar som väljer/inte väljer enligt sig själva fina kläder till sina barn!



Men det finns en sak jag stör mig på och det är faktiskt klänningar/kjolar/strumpbyxor till flickor i en väldigt rörlig ålder (2-10 år).



Klänning gör att flickan oftast känner sig väldigt "finklädd" och vill därför inte smutsa ner sig. Jag minns själv att jag kände obehag om jag skulle leka i klänning och mina trosor kanske skulle synas (sommarklänning) så då lät jag helt enkelt bli.



Så jag personligen tycker inte man ska ha klänning på flickor på ställen där det kan antas att dom vill leka/härja runt, tex barnkalas/dagis. Men är det fest som dop/bröllop så förstår jag om man vill festa till det. Men samtidigt känns det väldigt fel att en tjej/kvinna "måste" ha klänning på större tillställningar.



Vissa har väl finbyxor och blus, men har man buxor, skjorta, kavaj får man ganska snabbt granskande blickar och frågor om ens sexuella läggning. ;)



Ha de gött! Snart kommer våren.. :D

2011-02-26 @ 14:21:22
URL: http://bittermelon.blogg.se/
Postat av: L

Håller med dig till fullo! Bra inlägg!

2011-02-26 @ 17:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!