Jaha....

Nu har det blivit lite dåligt bloggande igen men jag har bara inte haft tid.

I förrgår var jag och Philip över hos Sofia en sväng. Alvin och Philip röjde runt med Alvins leksaker sen blev det lite fika för dom små med frukt framför rorri. Jag och Sofia satt och tjöta lite.

När vi kom hem igen gjorde jag köttfärslimpa till middag åt Joakim och Philip. Philip vräkte verkligen i sig och Joakim verkade också gilla den men han saknade lingonsylt som tyvärr var slut här hemma. Jag bakade även lite frallor från farmors recept. Jätte enkelt fattar inte varför man inte bakar bröd oftare?

Så när dom kom ur ugnen bredde jag två halvor med ost på till Joakim som kvällsmat. Han är välgödd nu för tiden kan jag lova, haha.....

Igår fick jag lite sovmorgon för jag har sovit sååå dåligt det sista, så det var gött. Sen när jag kom upp fixade jag frukost till Joakim som hade väntat på att jag skulle vakna med att få den serverad, han utnyttjar till max nu att jag är så villig att fixa mat. Gjorde smörgås med grovt bröd, paprika, rödlök, tomat, gurka, ost, rostbiff och färskost med vitlökssmak på till honom.

Efter Philip sovit sin middaglur och fått i sig lite lunch åkte vi iväg till överby för att betala för min vigselring som hade kommit in, fick provat den också så den verkligen passade. Men nu är den ivägskickad för att få gravyr i den, skulle komma tillbaks i början av februari.

Efter det åkte vi och hämtade upp Lina som skulle följa med oss hem en sväng, men innan vi åkte hem körde vi förbi min camebridgekonsult för att köpa ytterligare en veckas kur.

Väl hemma igen så ställde jag mig med maten, blev kycklinggryta med ris till dom tre, jag satt med en kakao/mint drink och ett glas vatten.

Har även vägt mig och 3½kg minus än så länge, några mått har jag inte tagit. Ska få tummen ur och göra det också så man ser om det händer nått.

Dag 8 nu i alla fall och det flyter på utan problem så det är gött.

Här är recepten på det jag lagat än så länge:

Saftig köttfärslimpa


Saftig köttfärslimpa

400 gram   blandfärs, eller nötfärs
4 msk   ströbröd
1 msk   potatismjöl
1,5 dl   mjölk
1,5 tsk   salt
1 st   ägg
1,5 krm   svartpeppar, malen
0,5 st   gul lök(ar), hackad
2 msk   Milda flytande margarin
Fyllning
0,5 förpackning   Créme Bonjour Färskost naturell
2,5 msk   Slotts original senap
2 tsk   herbes de provance

Tillagning

1. Värm ugnen till 200 ° C.
2. Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk, låt svälla några minuter.
3. Under tiden blanda ihop färskost, senap och herbe de provense till fyllningen.
4. Blanda ner färsen, ägget, salt, peppar i ströbrödsblandningen, blanda väl.
5. Bred ut färsen på en vattensköljd skärbräda och platta ut den till en platta 20*30 cm.
6. Fördela fyllningen i mitten och rulla ihop till en limpa. Lägg limpan i en ugnsfast form och pensla med Milda flytande margarin.
7. Grädda köttfärslimpan i mitten av ugnen ca 50 minuter.
8. Servera med t.ex kokt potatis och brunsås


Kycklinggryta

Kycklinggryta

300 gram   kycklingfilé(er)
1 tsk   olivolja
10 st   champinjoner
0,5 st   zucchini
1 st   röd paprika
1,5 msk   grönsaksfond
1 msk   tomatpuré
2 st   vitlöksklyfta(or)
1 st   röd lök(ar)
10 cm   purjolök(ar)
1 ask   cocktailtomat(er)
2 dl   mellangrädde
1 msk   apelsinsaft
    salt och peppar
4 port   Uncle Ben´s Långkornigt ris


Tillagning

1. Skär kyckling, lök, vitlök och grönsaker i bitar. Fräs kycklingbitarna i oljan. Då dessa fått lite färg tillsätts alla grönsaker utom cocktailtomaterna.

2. Fräs några minuter och tillsätt sedan mellangrädden, tomatpuré, fond, saft, salt och peppar. Låt koka 15 minuter.

3. Då någon minut återstår av koktiden tillsätts cocktailtomaterna. Servera med ris.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!